مصلى العيد - 2WMQ+P9G مصلى العيد
4.3/5
★
based on 6 reviews
Contact مصلى العيد
Address : | 2WMQ+P9G مصلى العيد، Jubbah 55694, Saudi Arabia |
||||||||||||||
Postal code : | 55694 | ||||||||||||||
Opening hours : |
|
||||||||||||||
Categories : |
Mosque
,
|
H
|
Hitham Atef on Google
★ ★ ★ ★ ★ |
ق
|
قسورة القسورة on Google
★ ★ ★ ★ ★ |
ر
|
راشد الرمالي on Google
★ ★ ★ ★ ★ |
D
|
Dham Eid on Google
★ ★ ★ ★ ★ |
M
|
Mohamed adel on Google
★ ★ ★ ★ ★ عساكم بخير
Good afternoon
|
ا
|
ابن عرار on Google
★ ★ ★ ★ ★ فمن السنن المستحبة في العيد :
أولا : التكبير من غروب شمس آخر يوم من رمضان إلى خروج الإمام للصلاة. قال تعالى: .... وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ. {البقرة: 185}. وصفة التكبير: الله اكبر الله أكبر لا إله إلا الله والله أكبر , الله أكبر ولله الحمد. عن الزهري قال: كان الناس يكبرون في العيد حين يخرجون من منازلهم حتى يأتون المصلى وحتى يخرج الامام، فإذا خرج الامام سكتوا فإذا كبر كبروا0 رواه ابن أبي شيبة
قال ابن قدامة في المغني : وَجُمْلَتُهُ أَنَّهُ يُسْتَحَبُّ لِلنَّاسِ إظْهَارُ التَّكْبِيرِ فِي لَيْلَتَيْ الْعِيدَيْنِ فِي مَسَاجِدِهِمْ وَمَنَازِلِهِمْ وَطُرُقِهِمْ ، مُسَافِرِينَ كَانُوا أَوْ مُقِيمِينَ ، لِظَاهِرِ الْآيَةِ الْمَذْكُورَةِ , قَالَ بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ فِي تَفْسِيرِهَا : لِتُكْمِلُوا عِدَّةَ رَمَضَانَ ، وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عِنْدَ إكْمَالِهِ عَلَى مَا هَدَاكُمْ, وَمَعْنَى إظْهَارِ التَّكْبِيرِ رَفْعُ الصَّوْتِ بِهِ، وَاسْتُحِبَّ ذَلِكَ لِمَا فِيهِ مِنْ إظْهَارِ شَعَائِرِ الْإِسْلَامِ، وَتَذْكِيرِ الْغَيْرِ، وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يُكَبِّرُ فِي قُبَّتِهِ بِمِنًى، يَسْمَعُهُ أَهْلُ الْمَسْجِدِ فَيُكَبِّرُونَ ، وَيُكَبِّرُ أَهْلُ الْأَسْوَاقِ حَتَّى تَرْتَجَّ مِنًى تَكْبِيرًا, قَالَ أَحْمَدُ : كَانَ ابْنُ عُمَرَ يُكَبِّرُ فِي الْعِيدَيْنِ جَمِيعًا، وَيُعْجِبُنَا ذَلِكَ .اهـ.
ثانيا : يشرع الاغتسال قبل الذهاب إلى المصلى, فقد ثبت عن عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ أنه كَانَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ إِلَى الْمُصَلَّى. رواه مالك في الموطأ .
قال ابن قدامة في المغني : وَجُمْلَتُهُ أَنَّهُ يُسْتَحَبُّ أَنْ يَتَطَهَّرَ بِالْغُسْلِ لِلْعِيدِ ، وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ ، وَرُوِيَ ذَلِكَ عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ...اهـ
قال النووي: قال الشافعيّ وأصحابه: يستحب الغسل في العيدين، وهذا لا خلاف فيه، والمعتمد فيه أثر ابن عمر، والقياس على الجمعة. اهـ.
ثالثا : يستحب التزين في العيدين في اللباس, فعن عبد الله بن عمر قال:أخذ عمر جبةً من إستبرق تباع في السوق، فأخذها، فأتى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله ! ابتع هذه، تجمل بها للعيد والوفود. فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم: إنّما هذه لباس من لا خلاق له..متفق عليه .
قال ابن قدامة: وهذا يدل على أنّ التجمل عندهم في هذه المواضع – يعني العيد، واستقبال الوفود – كان مشهورًا . اهـ.
رابعا : الأكل قبل الخروج إلى المصلى في عيد الفطر, فقد روى البخاريمن حديث أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَاتٍ .... وَيَأْكُلُهُنَّ وِتْرًا.
قال الحافظ في الفتح : الْحِكْمَةُ فِي الْأَكْلِ قَبْلَ الصَّلَاةِ أَنْ لَا يَظُنَّ ظَانٌّ لُزُومَ الصَّوْمِ حَتَّى يُصَلِّيَ الْعِيدَ ، فَكَأَنَّهُ أَرَادَ سَدَّ هَذِهِ الذَّرِيعَةِ . ... واُسْتُحِبَّ تَعْجِيلُ الْفِطْرِ مُبَادَرَةً إِلَى اِمْتِثَالِ أَمْرِ اللَّهِ تَعَالَى. اهـ مختصرا .
خامسا : الذهاب إلى الصلاة من طريق والعودة من طريق آخر؛ لما رواهالبخاري في صحيحه عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ يَوْمُ عِيدٍ خَالَفَ الطَّرِيقَ .
سادسا : يستحب أن يذهب إلى مصلى العيد ماشيا لا راكبا فإن ذهب راكبا فلا حرج , فقد روى ابن ماجه وحسنه الألباني عن ابن عمر قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يخرج إلى العيد ماشيا ويرجع ماشيا. وعن علي رضي الله عنه قال: إن من السنة أن تأتي العيد ماشيا. رواه وحسنه الترمذي. وقال : وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا الْحَدِيثِ عِنْدَ أَكْثَرِ أَهْلِ الْعِلْمِ يَسْتَحِبُّونَ أَنْ يَخْرُجَ الرَّجُلُ إِلَى الْعِيدِ مَاشِيًا . اهـ .
سابعا : إذا كانت صلاة العيد في المسجد فإنه إذا دخل المسجد صلى ركعتين؛ لقول النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمْ الْمَسْجِدَ فَلَا يَجْلِسْ حَتَّى يُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ. متفق عليه .
ثامنا : يستحب حضور خطبة العيد بعد الانتهاء من الصلاة وإن كان المصلي مخيرا في الأصل بين الاستماع والانصراف؛ لقوله صلى الله عليه وسلم بعد ما صلى العيد: إنَّا نَخْطُبُ ، فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَجْلِسَ لِلْخُطْبَةِ فَلْيَجْلِسْ ، وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَذْهَبَ فَلْيَذْهَبْ ... رواه أبو داوود. لكن حضوره أفضل.
قال ابن قدامة: ... وَالِاسْتِمَاعُ لَهَا أَفْضَلُ. اهـ. وقال ابن عثيمين: ... لكن الأفضل أن يبقى.
والله أعلم.
It is desirable Sunnah in Eid:
First: The sunset from the sunset of the last day of Ramadaan until the imam goes out to pray. The Almighty said: ... And complete the kit and you will overcome God for what guided you and you may thank. {The cow: 185}. Recitation of magnification: God is greater God is greater there is no god but Allah and God is greater, God is greater and praise be to God. On the syphilis he said: People would grow up in the Eid when they go out of their homes until they come to the prayer and even go out the Imam, if the Imam left silent if grown up 0 Narrated by Ibn Abi Shaybah
Ibn Qudaamah said in al-Mughni: And his group said that it is mustahabb for people to show the zakr in the two nights of the two days in their mosques and their houses and their ways, whether they are travelers or residents, for the apparent meaning of the verse. Some of the scholars said in their interpretation: Zuqir raise the sound, and it is desirable because of the demonstration of the rituals of Islam, and remind the unseen T, and was the son of Omar grows up in the dome in Mina, hears the people of the mosque Vekpron, and the people grow up markets until Tartej Mona enlargement, Ahmed said, was the son of Omar grow up in all of the Eid, and we like it .ah.
Secondly: It is prescribed to do ghusl before going to the chapel. It is proven from 'Abd-Allaah ibn' Umar that he used to do ghusl on the day of Fitr before he got to the prayer. Narrated by Malik in al-Mawatta.
Ibn Qudaamah said in al-Mughni: And his group said that it is mustahabb to purify oneself with washing for Eid, and Ibn Umar used to do ghusl on the day of al-Fitr, and he narrated that from Ali, may Allah be pleased with him ...
Al-Nawawi said: Al-Shaafa'i and his companions said: It is mustahabb to do ghusl in the two days, and this is not disputed. Ah.
Thirdly: It is mustahabb to be adorned in the two days in the dress. It was narrated that 'Abd-Allaah ibn' Umar said: 'Umar took a meal from Istbruq, which was sold in the market. He took it. Then the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: Devour them, and make them to the feast and the delegations. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said to him: "This is a garment that is not creative for him." Agreed upon.
Ibn Qudaamah said: This indicates that the beautification of them in these places - ie Eid, and the reception of delegations - was famous. Ah.
Fourthly: Eating before going out to pray on Eid al-Fitr. Narrated by Al-Ahtaiman Anas bin Malik said: The Messenger of Allah peace be upon him does not become the day of Fitr until eating dates .... and eat them Tara.
Al-Hafiz said in al-Fath: The wisdom of eating before praying is that one should not think that fasting is necessary until the Eid is celebrated, as if he wanted to fill this excuse. ... It is desirable to accelerate the fast, an initiative to comply with the command of Allaah. Uh short.
Fifthly: Going to pray from a road and returning from another road. Narrated by al-Bukhaari in his Saheeh from Jaabir ibn 'Abd-Allaah (may Allaah be pleased with him). He said: The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was on the day of Eid.
6 - It is mustahabb to go to the Eid prayer hall, not walking, if it is traveling, then there is no sin. Narrated Ibn Majah and al-Albaani narrated that Ibn 'Umar said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) used to go to the Eid. It was narrated that 'Ali (may Allaah be pleased with him) said: It is Sunnah for the Eid to come. Narrated by al-Tirmidhi. He said: And to work on this hadeeth when most scholars are advised that a man should go out to the Eid as he goes. Ah.
Seventh: If the Eid prayer is in the mosque, if he enters the mosque he prays two rak'ahs. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: If one of you enters the mosque, he does not sit until he prays two rak'ahs. Agreed upon.
Eighth: It is mustahabb to attend the Eid sermon after completing the prayer, even if the worshiper is a choice between listening and leaving, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said after the Eid prayer: "We do not want to sit down. David. But his presence is better.
Ibn Qudaamah said: ... Listen to her better. Ah. Ibn 'Uthaymeen said: "But it is better to stay.
God knows.
|
Write some of your reviews for the company مصلى العيد
Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information
Nearby places in the field of Mosque,
Nearby places مصلى العيد