خب قيس - حي واسط

4/5 based on 4 reviews

Contact خب قيس

Address :

خب قيس، Unnamed Road, حي واسط، بريدة 52338، Saudi Arabia

Postal code : 52338
Categories :

A
Adnan Mohd on Google

A
Ao salih on Google

مكان جميل
nice place
f
fdg sdg on Google

كان قيس ابن محمد سعود السليمي كثير مايجلس في هاذا المكان ولذالك سمي خب قيس
Qais Ibn Muhammad Saud Al-Sulaimi used to sit a lot in this place, and that is why it was called Khab Qais
ن
نقوة بخور on Google

امرؤ القيس بن حُجر بن الحارث الكندي (500 - 540)؛ شاعر عربي ذو مكانة رفيعة، بَرز في فترةِ ... فأجالها فخرج الناهي، فعل ذلك ثلاثًا فجمعها وكسرها، وضرب بها وجه الصنم. سبب الوفاة: الجدري نشأ في: الجزيرة العربية الميلاد: 501; نجد، الجزيرة العربية أعمال بارزة: معلقة امرئ القيس ‏وكان يستمتع في هذه الخبه ‏ومن أفضل الأماكن لي ركوب الخيل ‏واكتب المعلق الشهيرة في هذا المكان ‏وقد رؤية عنه يتردد إلي ‏هذا المكان باستمرار اختلف الباحثون في دين امرئ القيس وعقيدته على وجوه عدة متناقضة، ولم يكن لدى من اختلفوا فيه حججًا يستندون عليها في دعم ما ذهبوا إليه من مذاهب حول دينه سوى شعره، كل يأخذ منه ما يرى أنه يؤيد حججه ويفسره على ذلك، وعليه منهم من قال إنه وثني، وآخر قال إنه مزدكي، وآخر قال إنه نصراني، بينما رأى غيرهم أنه كان يقر بالله وقدرته في مواضع عدة في شعره، وهذا الأمر مستفيض في كلام العرب ممن كان على الحنيفية أو ممن كان يتخذ الأصنام؛ وهؤلاء لم يتخذوها كما قالوا إلا لتقربهم إلى الله.[7] احتج من قال بوثنيته، بأن امرأ القيس فيما روي عنه أنه لما خرج للأخذ بثأر أبيه مر بصنم تعظمه بعض العرب يقال له ذو الخَلَصَة، فاستقسم بقداحه وهي ثلاثة: الآمر والناهي والمتربص، فأجالها فخرج الناهي، فعل ذلك ثلاثًا فجمعها وكسرها، وضرب بها وجه الصنم. وقال: «عضضتَ بأير أبيك، لو كان أبوك المقتول ما عوَّقتني»، ثم غزا بني أسد فظفر بهم، والشاهد أن الصنم لم يستقسم عنده بشيء، وأنه إنما أتى ذا الخلصة ليتفاءل بقداحه، ولو كان يعبده أو يعبد غيره من الأوثان لما احتقره وضرب وجهه بالقداح وأقذع في الكلام معه، بل لما خالفه وغزا قتلة أبيه بعدما خرج له من الصنم ما خرج.[7] وهناك من قال إن امرأ القيس مزدكي، واحتج لهذا القول بأن جده الحارث كان كذلك، والحال لم ينقل التاريخ أن جد امرئ القيس ظل على دين مزدك وتابعته ذريته على ذلك. وكان الحارث قد اتخذ المزدكية وسيلة يقوم بها مقام المناذرة، ولما طارده كسرى لم يُسمع من فمه كلمة تتعلق بهذا الدين حتى فارق الحياة، ولم يرد عن امرئ القيس أي كلمة تشير إلى ما ذهب إليه من قال بمزدكيته.[7] بينما احتج من قال إنه نصراني، بالاستدلال على هذا بأن في شعر امرئ القيس مواضع عديدة يقر فيها بالله وقدرته وحسابه، وهي مما لا يقر بها الوثني والمزدكي، بينما ذكر الله مستفيض في كلام العرب في الجاهلية، وهذا القول لوحده ليس حجة، إذ يمكن أن يكون بذكره لله حينفيًا أو مثل غيره ممن كانوا يتخذون الأصنام وسيلة تقربهم لله حسب قولهم. والاستدلال بشعر الملك الضليل للدلالة على كونه وثنيًا أو مزدكيًا أو نصرانيًا غير مجدٍ، إذ إن لا شواهد في شعره تدل على اعتقاده بإحدى هذه الديانات.[7]
Imru’ al-Qays ibn Hujr ibn al-Harith al-Kindi (500-540); An Arab poet of high stature, who stood out in a period of time... so he delayed it, so the prohibitionist came out. He did that three times, so he gathered it and broke it, and struck the face of the idol with it. Cause of death: smallpox Born in: Arabia Birth: 501; Najd, Arabia Notable works: Imru' al-Qays' Hanging He used to enjoy this trough, and one of the best places for me was to ride a horse and write the famous commentator in this place. The researchers differed about Imru’ al-Qais’s religion and belief on several contradictory faces, and those who differed in him did not have arguments on which to base their support for the doctrines they went to about his religion other than his poetry. A pagan, another said that he was a Mazdaki, and another said that he was a Christian, while others saw that he recognized God and his power in several places in his poetry. And these did not take it as they said, except to bring them closer to God.[7] Those who said his idolatry argued that the woman of al-Qays, according to what was narrated from him, was that when he went out to take revenge on his father, he passed by an idol that some Arabs venerated, called Dhu al-Khalasah. . And he said, “You bit your father’s ear, if it was your murdered father, I would not have hindered me.” Then he invaded Banu Asad and won them over, and the witness is that the idol did not swear by anything, and that he only came to Dhu al-Khalas to be optimistic about his fate, and if he worshiped him or worshiped other idols, he would not have despised him and hit his face By insulting and slanderously speaking with him, rather when he disagreed with him and attacked his father’s killers after he came out of the idol, he did not go out.[7] And there are those who said that Imru’ al-Qays was Mazdaki, and they argued for this saying that his grandfather al-Harith was like that, and the case did not transmit history that Imru’ al-Qays’s grandfather remained on the religion of Mazdak and his descendants followed him on that. Al-Harith had taken the Mazdakiyah as a means to perform the position of the Manathira, and when Kisra chased him, no word related to this religion was heard from his mouth until he passed away, and there was no word from Imru’ al-Qays referring to what he said of his Mazdakiyyah.[7] While those who said that he is a Christian argued, by inferring this, that in the poetry of Imru’ al-Qays there are many places in which he acknowledges God, his ability and his account, which are not approved by the pagan and the Mazdaki, while God is mentioned extensively in the speech of the Arabs in the pre-Islamic era, and this saying alone is not an argument, as it can be It is by mentioning God as a Hanafi or like others who used idols as a means of bringing them closer to God, according to what they said. And inferring the poetry of the misguided king to indicate that he is a pagan, Mazdakian or Christian is useless, as there are no evidence in his poetry that indicates his belief in one of these religions.[7]

Write some of your reviews for the company خب قيس

Your reviews will be very helpful to other customers in finding and evaluating information

Rating *
Your review *

(Minimum 30 characters)

Your name *